Vad är hälsa?

Att ha en god hälsa betyder att vara frisk och att må bra. Din hälsa påverkas till exempel av vad du äter, stress, sömn, rökning, alkohol och droger. Din hälsa påverkas också av om du trivs med dig själv, de människor du har omkring dig och om du tycker ditt liv har en mening.

Samhället runt omkring dig betyder också mycket för din hälsa, till exempel hur du bor, vilket arbete du har och om du känner dig som en del av samhället.

Hälsans bestämningsfaktorer, fritt från Dahlgren & Whitehead

Folkhälsa

Folkhälsa handlar om alla människors hälsa i landet. Rätten till en god hälsa är en mänsklig rättighet. Staten är skyldig att arbeta för att alla människor i samhället får till exempel den vård de behöver. I Sverige arbetar regeringen och olika myndigheter för att människor ska må bra.

Tre generationer
Foto: Colourbox 

Folkhälsomyndigheten är en statlig myndighet som har ett nationellt ansvar för frågor som handlar om folkhälsa. De arbetar för att alla människor i Sverige ska ha en bra hälsa. Folkhälsomyndigheten arbetar särskilt mycket med elva olika områden. De elva områdena är:

  • Delaktighet och inflytande i samhället.
  • Ekonomiska och sociala förutsättningar.
  • Barn och ungas uppväxtvillkor.
  • Hälsa i arbetslivet.
  • Miljöer och produkter.
  • Hälsofrämjande hälso- och sjukvård.
  • Skydd mot smittspridning.
  • Sexualitet och reproduktiv hälsa.
  • Fysisk aktivitet.
  • Matvanor och livsmedel.
  • Alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel.

Trots att svenska myndigheter arbetar för att förbättra folkhälsan skiljer sig hälsan åt mellan olika grupper i samhället. Människor med låg utbildning och låg inkomst har oftare sämre hälsa än personer med hög utbildning och högre inkomst.

Bra matvanor

Vad du äter och dricker betyder mycket för din hälsa och hur du mår. Att äta bra och att röra på sig kan minska risken för många sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och psykiska besvär.

Kroppen behöver olika ämnen. För att få i dig alla ämnen som kroppen behöver är det viktigt att du äter olika sorters mat. Om du äter frukost, lunch och middag på bestämda tider är det lättare att äta lagom mycket.

Foto: Colourbox

Tips om mat som är bra för hälsan

Livsmedelsverket är en statlig myndighet som arbetar med frågor kring mat. Livsmedelsverket har flera råd om mat som är bra för hälsan, till exempel:

  • Ät mycket frukt, grönsaker och bär. Välj gärna grova grönsaker som rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök. Det finns stora hälsovinster med att äta mycket grönsaker, frukt, baljväxter och annan mat från växtriket.
  • Välj fullkornsprodukter när du äter till exempel bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan. Variera mellan feta och magra sorter och välj miljömärkt.
  • Välj nyttiga oljor i matlagningen, exempelvis rapsolja eller flytande matfetter gjorda på rapsolja och nyttiga smörgåsfetter.

Nyckelhålet

I mataffären finns det en del mat med en bild som liknar ett nyckelhål. Den maten är nyttig och har mindre fett, socker och salt. Den har också mer fibrer än liknande matvaror utan den märkningen. Livsmedelsverket rekommenderar mat som har bilden med nyckelhålet.

Tips för vuxna

Många vuxna skulle må bättre om de åt mindre mättat fett. Mättat fett finns i mat som kommer från djur. Till exempel i fet mjölk, fil, smör, ost, feta köttprodukter, grädde, glass och choklad. Det finns också mättat fett i vissa oljor från växter, till exempel kokos- och palmolja. Det mättade fettet kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Omättat fett är bra för kroppen. Det kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Omättat fett finns i de flesta vegetabiliska oljor, mjuka och flytande matfetter, fisk, nötter och mandlar.

I frukt och grönsaker finns många av de ämnen som kroppen behöver, till exempel vitaminer, mineraler och kostfiber. I grönsaker som morötter, broccoli, bönor och vitkål finns det fibrer. Det är bra att äta frukt och grönsaker varje dag.

I fisk och skaldjur finns det många vitaminer och mineraler. I fisk finns också ett fett som heter omega 3. Det är bra för hjärtat, blodtrycket och blodet.

Om du vill hålla en hälsosam vikt ska du inte äta mycket mat som innehåller socker och fett. Du ska därför helst undvika att dricka mycket läsk och att äta till exempel godis, chips, kakor och choklad.

Tips för barn

Barn behöver äta nyttig mat på bestämda tider. Då kan de växa och utvecklas på rätt sätt.

För spädbarn är modersmjölk (bröstmjölk) eller modersmjölksersättning den bästa maten. På din BVC-mottagning kan du få mer information om bra mat för barn.

På livsmedelsverkets webbsida www.slv.se kan du läsa mer om bra mat för spädbarn.

Motion och träning

Människan behöver röra på sig för att må bra. Träning minskar risken för många sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och vissa typer av cancer. Träning gör dig också gladare. Du sover bättre, kan tåla stress bättre och hålla vikten. Vuxna bör röra på sig minst 30 minuter varje dag. Du behöver inte träna hårt för att må bättre. Det räcker med promenader.

Barn behöver röra på sig mer än vuxna. Barn behöver röra på sig minst 60 minuter varje dag för att må bra.

Stress

Många människor känner sig stressade. Det behöver inte vara farligt. Stress ger extra kraft att klara av svåra situationer. Men mycket stress kan bli farligt för hälsan. Om du känner dig stressad är det bra att förstå varför. Då kan du försöka förändra din situation.

Ett tecken på stress är att du sover dåligt och känner dig ledsen. Du kan också få svårt att koncentrera dig, få dåligt minne och problem med magen, huvudvärk eller ont i andra delar av kroppen.

Om du rör på dig, äter bra mat och sover tillräckligt hjälper du kroppen att klara stress.

Sömn

Det är viktigt att sova gott för att må bra. En vuxen brukar behöva sova mellan sex och nio timmar varje dygn. Barn och ungdomar behöver sova mer.

Det är vanligt att ha problem med sömnen. Det kan bero på olika saker, till exempel på tobak, alkohol, snarkning, sjukdom, oro och stress eller att du äter för sent på kvällen.

Du kan få bättre sömn på egen hand om rummet du sover i är mörkt, tyst och svalt. Det kan också vara lättare att sova bra om du undviker att äta direkt före du ska gå och lägga dig. Om du lägger dig och stiger upp vid ungefär samma tider så kan det också bli lättare att få en bra sömn.

Om dina sömnproblem fortsätter länge kan det vara bra att söka vård.

Sexuell och reproduktiv hälsa

Sexuell hälsa betyder att du mår bra fysiskt, emotionellt, mental och socialt i relation till din sexualitet. Det handlar om rätten att få bestämma över sin kropp och sexualitet utan att utsättas för våld, tvång eller diskriminering. Reproduktiv hälsa handlar om den information, vård och service som alla har rätt till för att kunna planera för att skaffa barn. Det handlar om att få god vård vid barnafödande, tillgång till preventivmedel och att kunna göra abort på ett säkert sätt. Alla människor har rätt att bestämma om och i så fall när de vill ha barn.

 

< Föregående kapitel

Nästa sida >

Tillbaka till menyn

informationsverige.se är länsstyrelsernas gemensamma portal för samhällsinformation till nyanlända
© Copyright 2016 Länsstyrelsen Västra Götaland

På informationsverige.se använder vi cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du cookies.

Läs mer om cookies