CV

CV är en förkortning av termen ”Curriculum vitae” som är ett latinskt begrepp för levnadsteckning, levnadsbana, livslopp.  Ett CV är en sammanställning av dina kunskaper, erfarenheter och färdigheter. Ibland kan det kallas för meritförteckning. Ofta används CV som ett samlingsgrepp för de dokument du kan behöva lämna när du söker arbete.

Ett CV kan innehålla:

  • Kortfattad levnadsbeskrivning
  • Arbetsmeriter, tidigare anställningar och arbetsuppgifter
  • Utbildningar och de examen man har
  • Eventuella styrelseuppdrag i föreningar
  • Fritidsintressen och om man är medlem någon förening
  • Din persondata, det vill säga: person nr. och kontaktuppgifter/adressuppgifter
  • Referenser med namn och kontaktuppgifter. Dessa personer ska man ha frågat i förväg om de vill vara referenspersoner. Det är vanligen närmaste chef hos tidigare arbetsgivare. Arbetsgivaren där man söker arbete kan då ta kontakt med referenspersonerna för att höra sig för vad man är för person och vad man gjort tidigare​.

Läs mer på Arbetsförmedlingens hemsida.

Gå till sidan Viktiga ord

informationsverige.se är länsstyrelsernas gemensamma portal för samhällsinformation till nyanlända
© Copyright 2016 Länsstyrelsen Västra Götaland

På informationsverige.se använder vi cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du cookies.

Läs mer om cookies