Lektionsupplägg: Bostad

Senast uppdaterad: 8/3-2024

Steg 1. Introducera ”Bostad”

Syfte med övningen: Att deltagarna får börja prata om att bo i Sverige.

Förberedelse: Förbered att du kan visa bildmaterialet ”Hur vill jag bo?”. Ta fram A4-papper och pennor.

Börja med att berätta för deltagarna att alla som bor i Sverige har rätt till en bostad. Att du har rätt till bostad betyder till exempel att du kan få råd och stöd kring hur du söker bostäder. Kommunen kan ge dig råd och stöd om du inte har någonstans att bo. Kommunen har ett ansvar för att det finns bostäder till kommunens invånare.

Dela sedan ut ett papper till varje deltagare med följande frågor:

  • Vad är viktigt för dig när du söker bostad?
  • Hur vill du bo?

Be deltagarna bilda par med den som sitter närmast och ”intervjua” varandra i cirka 10–15 minuter. Deltagarna antecknar varandras svar på sitt papper. Om det finns deltagare i gruppen som inte kan skriva kan du intervjua dem och anteckna deras svar.

När ni är klara med intervjuerna kan deltagarna berätta vad de har pratat om i helgrupp. Du skriver nyckelord och fraser från deltagarnas svar på tavlan. Du kan spara det deltagarna lyfter i helgrupp till kommande övningar.

Tips: Svedala kommun har en film om boendesituationen i Sverige. Filmen finns på flera språk.

Steg 2. Presentera syftet

Här ges förslag på syfte men det är du som kommunikatör som vet vad som är viktigast för just dina deltagare. Du kan lägga till egna syften och göra ett urval baserat på dina deltagares tidigare erfarenheter, förkunskaper samt behov av information.

Förslag på syften:

  • Deltagarna får prata om olika boendeformer och bostadsbrist i Sverige.
  • Deltagarna får information om hur de kan söka boende i Sverige.
  • Deltagarna får reflektera kring rättigheter och skyldigheter kopplade till boende i Sverige.

Steg 3. Fånga upp deltagarnas förkunskaper, erfarenheter, tankar och frågor

Syfte med övningen: Att deltagarna får tänka kring och ställa frågor om möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende i Sverige.

Förberedelser: Ta fram A3-papper och pennor. Denna övning tar ganska lång tid. Läs om ett kortare alternativ längst ner i denna text.

Gör tre kolumner på tavlan. Skriv följande tre rubriker, en för varje kolumn:

  • Det här vet jag om möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende.
  • Det här tror jag om möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende.
  • Det här vill jag veta om möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende.

Dela in deltagarna i grupper med 3–4 personer i varje grupp. Dela ut ett A3-papper till varje grupp och be någon av dem att skriva. Be den som ska skriva att göra tre likadana kolumner på pappret. Låt grupperna diskutera och skriva i tio minuter. Var tydlig med att deltagarna inte ska kommentera eller besvara varandras förslag. Betona också att alla i gruppen ska få möjlighet att säga något. Deltagarna kan ta hjälp av de nyckelord som finns på tavlan sedan förra övningen (Övning 1.1 ”Hur vill jag bo?” i Steg 1).

Samla ihop alla papper och fäst dem på en vägg så alla ser. Be grupperna redovisa kort vad de har skrivit, en kolumn i taget. Spara alla papper. Ni kan återkomma till kolumnerna i kommande övningar.

Ett kortare alternativ till denna övning är att deltagarna gör en Brainstorm i helgrupp kring ”det här vet jag, det här tror jag, det här vill jag veta om möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende”. Deltagarna får reflektera i helgrupp och du skriver upp deras svar på tavlan.

Steg 4. Studera innehållet tillsammans med deltagarna

Syfte med övningen: Att deltagarna får diskutera olika boendeformer i Sverige.

Förberedelse: Gör en lista med begreppen: hyresrätt, bostadsrätt, att söka bostad, förstahandskontrakt, att hyra i andra hand, inneboende och svarta kontrakt. Skriv en kort förklaring till varje begrepp. Förbered att du kan visa filmen ”Kontrakt” från Svedala kommun. Skriv ut materialet ”Case om boendeformer”.

Förklaring: Materialet "Case om boendeformer" är på svenska men i dokumenten finns plats för att översätta innehållet till deltagarnas språk. Du kan fylla i materialet innan du skriver ut det. Om samhällsorienteringen är digital kan du mejla materialet till deltagarna. Materialet finns i tre versioner; ett för höger-till-vänsterspråk (HV), ett för vänster-till-högerspråk (VH) och ett för tigrinja (TIG).

Gå igenom listan med begrepp du har förberett. Visa filmen ”Kontrakt” som förklarar några av begreppen. Texterna ”Hur bor människor i Sverige” och ”Rättigheter och skyldigheter i ditt boende” i materialet ”Om Sverige” beskriver också några av begreppen.

Dela in deltagarna i grupper med fyra personer i varje grupp. Dela ut två case om boende till varje grupp. Be deltagarna diskutera casen och komma överens om ett svar. Det gör inget att fler grupper får samma case. Det är intressant att se om gruppernas olika diskussioner ger olika svar.

När alla grupper har diskuterat färdigt går du igenom alla case och hur grupperna har svarat. Många svar finns i texterna från materialet ”Om Sverige” och i filmerna från Svedala kommun.

Case 1: Mirjam letar efter lägenhet

Mirjam letar efter en lägenhet. Hon står i kö hos det kommunala bostadsbolaget. Så fort det dyker upp en lägenhet som passar Mirjam söker hon den, men det är alltid någon annan som är före henne i kön som får lägenheten. Vad mer kan Mirjam göra för att hitta en bostad?

Kommentar: Tips på punkter att diskutera

  • Att leta lediga lägenheter via privata företag.
  • Att leta efter annonser om lediga lägenheter via tidningar, sociala medier och olika webbplatser.
  • Att lägga ut en annons om att man söker lägenhet på sociala medier och olika webbplatser.
  • Att sätta upp lappar i affärer, bibliotek, trappuppgångar och på andra ställen där det finns anslagstavlor.
  • Att vara inneboende hos någon.
  • Att hyra lägenhet i andra hand.

Case 2: Nicola vill hyra ut i andra hand

Nicola bor i en hyresrätt. Han har ett förstahandskontrakt. Nicola ska nu studera i en annan stad men vill gärna behålla lägenheten eftersom han flyttar tillbaka om ett år. Han vill hyra ut sin lägenhet i andra hand till sin kompis Misha. Han frågar sin hyresvärd om lov. Vilka frågor tror ni att hyresvärden ställer till Nicola? Tror ni att han får hyra ut lägenheten?

Kommentar: Tips på punkter att diskutera

  • Att ansöka om andrahandsuthyrning hos hyresvärden.
  • Att skriva kontrakt när man ska hyra i andra hand.
  • Att Nicola har rätt att göra påslag på hyran om han hyr ut sin lägenhet möblerad. Han får lägga på max 15 procent på hyran han betalar. Hur stort tillägg han får göra beror på hur mycket möbler och utrustning han lånar ut. Tillägg för till exempel el, vatten och internet får inte överstiga den faktiska kostnaden för detta.
  • Att det är viktigt att inte ta ut för hög hyra och att man kan riskera att bli uppsagd då.
  • Att Nicola är ansvarig för att den som hyr hans lägenhet i andra hand betalar hyran. Han kan förlora sitt förstahandskontrakt om Misha inte sköter sig och till exempel inte betalar hyran eller stör grannarna. För att Nicola ska veta om Misha betalar hyran kan en lösning vara att Misha betalar hyran till Nicola som i sin tur betalar hyresvärden. Då har Nicola koll.
  • Att prata med sitt hemförsäkringsbolag om andrahandsuthyrning.

Case 3: Ali vill ha en inneboende

Ali har ett förstahandskontrakt på sin hyresrätt. Hyran är 7000 kronor i månaden. Det är dyrt för Ali, så hans kompis Isak flyttar in utan att Ali har frågat sin hyresvärd. Det är lagligt, eftersom Ali får ha inneboende utan att fråga hyresvärden. Men nu ska Ali resa till det land han bodde i tidigare och stanna där i två månader. Isak säger att hans bror Adam kan bo med honom i lägenheten medan Ali är borta. Ali tycker att det låter bra för han vill gärna slippa betala hyra när han är bortrest. Får Ali göra så? Vad kan det få för konsekvenser?

Kommentar: Tips på punkter att diskutera

  • Att den som är inneboende ska ha en egen hemförsäkring
  • Att Ali inte måste ha ett skriftligt avtal med en inneboende. Men det är bra att skriva ett kontrakt så att både Ali och den inneboende vet vad som gäller angående till exempel hyra, städning och uppsägning.
  • Att ansöka om andrahandsuthyrning hos hyresvärden
  • Att Ali kan tvingas lämna lägenheten (förlora sitt kontrakt) om han hyr ut lägenhet utan tillstånd.
  • Att Ali kan söka tillstånd hos hyresnämnden om hyresvärden inte vill att han hyr ut i andra hand.

Case 4: Nina vill köpa ett hyreskontrakt

Nina bor i en lägenhet i andra hand. Men om en månad måste hon flytta för den som hon hyr av ska flytta tillbaka. Så om en månad har Nina ingenstans att bo. Genom en bekant träffar hon en man som säger att han kan ordna ett förstahandskontrakt till henne om hon betalar en viss summa pengar till honom. Vad tycker ni att Nina ska göra? Vad kan det få för konsekvenser om hon betalar mannen för ett förstahandskontrakt?

Kommentar: Tips på punkter att diskutera

  • Att hyreskontrakt som köps och säljs för pengar brukar kallas svarta kontrakt.
  • Att det är olagligt att sälja hyreskontrakt. Straffet kan vara allt från böter till fängelse i upp till fyra år.
  • Att det är olagligt att köpa ett hyreskontrakt. Straffet för en person som har betalat för ett sådant hyreskontrakt är fängelse i upp till två år.

Syfte med övningen: Att deltagarna får diskutera bostadsmarknaden i Sverige, lagstiftning, att söka bostad och att flytta.

Förberedelse: Förbered att du kan visa filmen ”Hitta bostad” ur serien ”Nyanländ” från UR. Denna övning handlar delvis om sådant som inte står i textmaterialet ”Om Sverige”. Det är bra om du som samhällskommunikatör tittar på filmen innan för att känna dig trygg med att svara på frågor. Filmen är 17 minuter lång, men du som kommunikatör får avgöra om du vill visa hela filmen eller delar av den.

Dela in deltagarna i grupper med 3–4 personer i varje grupp. Visa filmen ”Hitta bostad” ur serien ”Nyanländ” från UR. Innan du visar filmen kan du berätta vad den handlar om. Berätta för deltagarna att de kommer få information om:

  • kommunplacering
  • hur man kan hitta bostad
  • vad man ska tänka på för att inte bli lurad
  • vad man ska göra om man bli lurad
  • bosättningslagen
  • varför Sverige har bostadsbrist
  • vad man ska tänka på om man vill flytta till en annan stad
  • vilken hjälp man kan få om man har någon funktionsnedsättning eller om man har ett barn som har en funktionsnedsättning och till exempel behöver anpassa sin bostad.

När ni tittar på filmen pausar du där det känns relevant och ber deltagarna återberätta information från filmen. Du går runt bland grupperna och lyssnar. Sedan fortsätter ni titta på filmen och du pausar igen när det känns relevant och ber deltagarna återberätta information från filmen. Efter varje del går ni igenom gruppernas svar i helgrupp, dels för att rätta om någon har missuppfattat något, dels för att ställa följdfrågor. Upprepa detta tills ni har tittat på och diskuterat alla teman som filmen går igenom.

Ta sedan fram de papper med tre kolumner (det här vet jag, det här tror jag, det här vill jag veta) som deltagarna fyllde i under övning 3.1 ”Möjligheter, rättigheter och skyldigheter kopplade till boende”. Fråga deltagarna:

  • Har ni fått svar på era frågor?
  • Har ni fått veta något som ni inte visste förut?
  • Vilka frågor vill ni fortfarande få svar på?

Gör sedan en praktisk övning:

  • Gå igenom tillsammans vilka bostadsbolag som finns i deltagarnas kommun.
  • Visa bostadsbolagens webbplatser.
  • Visa hur man fyller i en bostadsansökan.
  • Be deltagarna försöka fylla i en bostadsansökan själva. De som redan vet hur man gör hjälper tillsammans med dig de deltagare som behöver hjälp.

Tips: Svedala kommun har också en film om att hitta eget boende. Filmen finns på flera språk.

Syfte med övningen: Att deltagarna får reflektera över rättigheter och skyldigheter när man bor i lägenhet och att de får möjlighet att prata om hemförsäkring.

Förberedelse: Ta fram A4-papper. Förbered att du kan visa filmen ”Att bo i hyresrätt” från Hyresbostäder i Norrköping. Filmen är framtagen av Hyresbostäder i Norrköping och därför nämns information och kontaktuppgifter som kan vara specifik för just denna hyresvärd.

Visa filmen ”Att bo i hyresrätt” från Hyresbostäder i Norrköping. Den handlar om trivselregler, rättigheter och skyldigheter när man bor i hyresrätt. Berätta för deltagarna att det är en särskild hyresvärd som har gjort filmen, men det som filmen handlar om gäller hos många andra hyresvärdar också.

Dela in deltagarna i grupper om 3–4 personer. Dela ut två A4-papper till varje grupp. På det ena papperet skriver de ”Det jag visste redan…”. På det andra pappret skriver de ”Det har jag fått veta…”. Låt grupperna diskutera filmen i 10 minuter. Be deltagarna anteckna sina svar.

När alla grupper har diskuterat går ni igenom gruppernas svar i helgrupp. Det kanske visar sig att det är samma information som är ny för flera grupper, till exempel att det är viktigt att ha en hemförsäkring. Fråga deltagarna om de har en hemförsäkring. Sök på internet tillsammans och jämför olika hemförsäkringar.

Tips: Bjud gärna in någon från ett bostadsbolag i kommunen eller någon från Hyresgästföreningen som kan prata om och svara på frågor om till exempel att söka bostad eller rättigheter och skyldigheter i din bostad.

Tips: Svedala kommun har filmer om att bo och trivas i lägenhet. Filmerna finns på flera språk.

Syfte med övningen: Att deltagarna får reflektera över att flytta inom Sverige.

Förberedelse: Förbered att du kan visa filmen ”Att flytta inom Sverige” från Skatteverket.

Visa filmen ”Att flytta inom Sverige” från Skatteverket. Deltagarna får information om att när de flyttar inom Sverige ska de anmäla det till Skatteverket senast en vecka efter att de har flyttat. Det måste man enligt lagen.

Visa deltagarna Skatteverkets e-tjänst ”Flyttanmälan”.

Tips: Skatteverket har fler filmer för personer som är nya i Sverige. De handlar om vad man ska ha med sig när man anmäler att man har flyttat till Sverige, hur man ansöker om id-kort och annat som kan vara bra att veta när man är ny i Sverige.

Steg 5. Utvärdera

Syfte med övningen: Att deltagarna får möjlighet att utvärdera lektionsupplägget ”Bostad”.

Förberedelse: Inga förberedelser.

Låt deltagarna diskutera i par en kort stund och reflektera sedan i helgrupp kring följande frågor:

  • Var det något som du saknade som du skulle vilja veta mer om? Vad var det i så fall?
  • Vilken övning tyckte du var bäst och varför?
  • Var det någon övning som du inte tyckte var så bra? Vilken övning var det i så fall?