Fyra hörn
Användningsområde
Fyra hörn kan hjälpa deltagarna att klargöra sina egna tankar och värderingar och ta del av övriga deltagares tankar och värderingar. Metoden kan användas för att starta samtal kring värderingar och normer.
Genomförande
Du som kommunikatör ställer en fråga eller säger ett påstående. Ge sedan deltagarna fyra alternativa svar eller valmöjligheter som representeras av hörnen i rummet. Varje hörn i rummet motsvarar en valmöjlighet, ett svar eller ett ställningstagande. Uppmana deltagarna att gå till det hörn som stämmer överens med deras åsikt eller ställningstagande. Ett hörn ska vara ett öppet hörn. Dit kan deltagarna gå om inget av de andra tre hörnen stämmer överens med deras egen åsikt. När deltagarna har valt ett hörn får de prata några minuter med övriga personer i samma hörn om varför de valt just det hörnet. Om någon person är ensam i ett hörn kan du som kommunikatör prata med denna person. Be någon eller några från varje hörn att kort berätta om sina val. I det öppna hörnet är det bra om alla deltagare får komma till tals. När alla hörn kommit till tals kan du fråga om någon vill byta hörn. Någon deltagare har kanske ändrat åsikt efter att ha lyssnat på en person från ett annat hörn.
Förbered ett antal frågor eller påståenden i förväg. Förbered också vilka olika alternativ de olika hörnen ska representera. Övningen kan användas i flera omgångar så att deltagarna tar ställning till två eller flera olika frågor eller påståenden.
Exempel på fråga eller påstående: Vem har makt att förändra orättvisorna i världen?
Exempel på alternativ för fyra hörn:
- företag
- politiker
- alla
- öppet hörn
I vissa övningar kanske ni inte behöver fyra svarsalternativ. Då går det bra att bara ha tre hörn.
Tidsåtgång
Cirka 10–30 minuter beroende på antal omgångar.