När du har fått ditt personnummer
Senast uppdaterad: 2/6-2025
När du har blivit folkbokförd och fått ditt svenska personnummer kan du ansöka om svenskt id-kort, bankkonto, e-legitimation och Swish. Här kan du läsa om hur gör.
Ansök om id-kort på ett servicekontor
När du har fått ett personnummer kan du ansöka om id-kort hos Skatteverket. Skatteverkets id-kort är en godkänd id-handling i Sverige.
Du ansöker om id-kort på ett av de servicekontor som utfärdar id-kort. Du behöver boka tid och betala en avgift innan du besöker servicekontoret.
Skatteverket har gjort en film om id-kort. Filmen finns på flera språk.
Ansök om bankkonto
När du har fått ditt id-kort kan du ansöka om bankkonto. Du behöver ett bankkonto för att till exempel kunna ta emot lön och betala dina räkningar.
För att bli kund hos en svensk bank måste du kunna identifiera dig och svara på frågor om varför du behöver ett bankkonto. Banken behöver veta var dina pengar kommer ifrån och hur du kommer använda banktjänsterna.
Kontakta en bank och berätta att du vill öppna ett bankkonto. Om du behöver boka ett möte med banken kan du ta med någon som tolkar åt dig.
Skaffa e-legitimation
Många digitala tjänster kräver att du har en e-legitimation. E-legitimation är en elektronisk identitetshandling. Du kan använda e-legitimationen för att legitimera dig på ett säkert sätt på till exempel en webbplats eller i en app.
Du kan till exempel använda e-legitimation för att
- logga in på 1177.se
- logga in på din bank
- identifiera dig hos myndigheter och företag
- betala räkningar på internet.
Det finns tre olika e-legitimationer att välja på:
- BankID som du beställer hos din bank
- Freja+ som du beställer genom att ladda ner appen Freja eID
- AB Svenska Pass som du beställer genom att ansöka om ett id-kort hos Skatteverket.
Du kan använda samma e-legitimation för många tjänster på internet, men inte alla. Det är alltså inte säkert att just den e-legitimation som du har valt kan användas i alla tjänster.
Skaffa ett svenskt telefonnummer
För att kunna få ett svenskt telefonnummer behöver du ha ett svenskt sim-kort i din mobiltelefon. Med sim-kortet kan du ringa, sms:a och använda internet.
Du kan skaffa ett sim-kort på två sätt:
- Du kan köpa ett kontantkort. Ett kontantkort betalar du för när du köper det. Du väljer själv hur mycket pengar du vill ladda på kontantkortet. Sedan kan du ringa, sms:a och använda internet för de pengarna.
- Du kan teckna ett mobilabonnemang. Det betyder att du skriver ett avtal med en mobiloperatör. I avtalet står det hur mycket internet och hur många samtal och sms som ingår i priset. Sedan får du en räkning varje månad.
Du behöver kunna styrka din identitet för att skaffa kontantkort eller mobilabonnemang. Du kan använda id-kort, pass eller BankID.
Skicka och ta emot pengar med mobilen
I appen Swish kan du skicka och ta emot pengar med mobilen. Du kan föra över pengar och betala till privatpersoner och företag.
För att kunna använda Swish behöver du ha ett bankkonto, ett BankID och ett svenskt telefonnummer. Det kostar inget att använda Swish.
Så gör du för att skaffa Swish:
- Ladda ner appen Swish till din mobil.
- Ladda ner appen BankID. Du ansöker om mobilt BankID hos din bank.
- Logga in i din internetbank och anslut ditt telefonnummer och ditt bankkonto till Swish.
- Öppna Swish och anslut ditt telefonnummer.
Länsstyrelsen i Dalarna har gjort en broschyr om betaltjänster. Där kan du läsa om hur du betalar med kort, hur du loggar in på internetbanken och om BankID.
Frågor och svar
Kontakta någon av de som ger ut e-legitimation. Det är de som bestämmer om du kan skaffa e-legitimation hos dem, till exempel om du behöver ha ett svenskt personnummer eller ett samordningsnummer.