Rättigheter när du köper varor och tjänster

Senast uppdaterad: 16/12-2022

I Sverige finns lagar som skyddar dig när du köper varor och tjänster. Lagarna ger dig till exempel rätt att reklamera ditt köp och i vissa fall ångra dig.

Kvitto

Du har rätt att få kvitto när du handlar i en butik. Handlar du på internet har du rätt att få en bekräftelse på beställningen. Tänk på att det är bra att spara beviset för vad du köpt och hur mycket du betalat.

Kvittot ska bland annat innehålla information om datum, pris, artikelnamn och antal varor. Det ska även finnas namn, organisationsnummer och en adress till företaget.

Reklamera

Om det är fel på varan eller tjänsten du köpt har du rätt att reklamera den. Reklamera innebär att klaga på felet. Säljaren ska få möjlighet att reparera felet på varan. Ofta får du en ny vara istället för den trasiga. När du köper en tjänst ska säljaren rätta till felet.

Du har rätt att reklamera oavsett om du har bytesrätt eller inte. Även reavaror kan reklameras om det är fel på dem. I Sverige har du tre års reklamationsrätt.

Kontakta säljaren och berätta vad som är fel på varan eller tjänsten så snart som möjligt efter ditt köp. Om du reklamerar inom två månader från det att du har upptäckt felet så räknas det som skälig tid. Skälig tid innebär att det är en rimlig tid.

  • Spara alltid kvittot när du köper något. Då är det lättare att få lämna tillbaka varan.
  • Reklamera skriftligen, till exempel via e-post.

Spara en kopia på din reklamation så att du kan bevisa att du har klagat och när du har klagat till säljaren.

Öppet köp

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan och lämnar tillbaka den inom en viss tid.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.

  • Fråga alltid i butiken vilka villkor som gäller.
  • Kolla på kvittot så att det framgår hur länge du har öppet köp.
  • Spara kvittot och lämna tillbaka varan innan tiden för öppet köp har gått ut.

Bytesrätt

Att ha bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan i stället. Du får inte pengarna tillbaka när det är bytesrätt.

Det finns ingen lag som säger att du har bytesrätt. Bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.

  • Fråga alltid i butiken vilka villkor som gäller.
  • Kolla på kvittot så att det framgår hur länge du har bytesrätt.
  • Spara kvittot och lämna tillbaka varan innan tiden för bytesrätt har gått ut.
  • Lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den.

Ångerrätt

När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Du har rätt att ångra dig om du köper något på distans till exempel på internet, av en telefonförsäljare eller på postorder. Du har också rätt att ångra dig om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler. Ett avtal är något som man kommit överens om skriftligen eller muntligen.

  • Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal.
  • Ångerfristen börjar dagen efter att du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp. Vid telefonförsäljning har ett avtal ingåtts först efter att du har bekräftat det skriftligt. Kravet på skriftlighet omfattar skriftliga avtal både i pappersform och i elektronisk form, till exempel genom e-post eller sms.
  • Säljaren ska ge dig information om hur du ångrar köpet innan du ingår avtalet. Om säljaren inte gett dig tillräcklig information förlängs ångerfristen.
  • Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte när du köper en resa eller en specialtillverkad produkt. Säljaren behöver informera dig om att ångerrätten inte gäller dessa köp.
  • Tänk på att ångra dig skriftligen, till exempel via e-post. Spara en kopia som bevis.
  • Du behöver skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig. Du ska själv betala returfrakten om säljaren har informerat dig om det innan du ingick avtalet. Du bör kunna visa att du skickat tillbaka varan till säljaren. Spara därför ett kvitto på att du skickat varan som bevis.