Konsumenträtt

Senast uppdaterad: 2/11-2021

Om Sverige - ett material för samhällsorientering.

Den här texten handlar om konsumenträtt. I Sverige finns lagar som skyddar dig när du köper varor och tjänster. Lagarna ger dig till exempel rätt att reklamera ditt köp och i vissa fall ångra dig.

Du kommer bland annat få läsa om hur du gör för att ångra ett köp, hur du protesterar mot en felaktig faktura och om andra rättigheter du har som konsument.

  • Rätten till en skälig levnadsstandard

    Alla har rätt till en skälig levnadsstandard. Det betyder till exempel att du har rätt att få eller tjäna tillräckligt mycket pengar för att du och din familj ska må bra.

    Du ska kunna köpa mat och kläder, ha en bostad och ha råd med vård. Om du blir sjuk eller arbetslös ska samhället hjälpa till för att du ska få skälig levnadsstandard. Barn har rätt till social trygghet och levnadsstandard som krävs för barnets utveckling.

Handla på internet

Det kan vara enkelt att handla på internet. Men för att ditt köp på internet ska bli så säkert som möjligt finns det några saker som du bör tänka på.

Ta reda på fakta om företaget

Kolla att det finns adress och telefonnummer till företaget. Prova att kontakta företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med.

Kolla vad andra personer tycker om företaget. På internet kan du läsa vad andra personer tycker är bra och dåligt med företaget.

Ge aldrig din kod till någon

Många använder sina bankkort och mobiler för att handla på internet eller betala i butik. Ge aldrig dina koder eller dina lösenord till någon. Låna inte ut ditt bankkonto till någon för att flytta pengar. Den som vill komma åt dina koder eller lösenord kan försöka lura dig på pengar. Det kallas för bedrägeri och är brottsligt.

Två äldre personer sitter framför en dator vid ett bord.

Billiga erbjudanden

Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden på internet. Det kan vara ett lockande erbjudande om en billig produkt som leder till en kostsam prenumeration. Prenumeration kallas också för abonnemang. Det kan vara svårt att avsluta abonnemang.

  • Frågor för reflektion

    Ge exempel på sådana lockande erbjudanden och abonnemang som nämns i texten.

    Hur gör du för att veta om ett erbjudande är bra eller dåligt?

Läs köpevillkor och kolla totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor

Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.

Kolla vad det totala priset blir för det du vill köpa. Kolla vad som ingår i priset, till exempel kostnaden för att skicka varan till dig.

Kolla hur lång leveranstiden är, det vill säga hur lång tid det tar att få varan.

Kolla hur du kan betala för varan. När du handlar på internet kan du betala på olika sätt. Kolla vilka betalningsalternativ som finns och vad de innebär.

Om du betalar med bankkort så betala bara med kort på webbplatser som är krypterade. När en webbplats är krypterad börjar webbadressen med "https" istället för "http". Om det finns en bild på ett hänglås i adressfältet för webbadressen visar det också att företaget är en extra säker webbplats.

För dig utan id-kort

Har du nyligen fått ditt personnummer från Skatteverket? Tänk på att inte köpa något på internet förrän du fått ditt id-kort, alltså ditt identitetskort. Du måste visa upp ditt id-kort för att hämta ut ditt paket hos ett paketombud eller postombud.

Rättigheter när du köper varor och tjänster

I Sverige finns lagar som skyddar dig när du köper varor och tjänster. Lagarna ger dig till exempel rätt att reklamera ditt köp och i vissa fall ångra dig.

  • Kvitto

    Du har rätt att få kvitto när du handlar i en butik. Handlar du på internet har du rätt att få en bekräftelse på beställningen. Tänk på att det är bra att spara beviset för vad du köpt och hur mycket du betalat.

    Kvittot ska bland annat innehålla information om datum, pris, artikelnamn och antal varor. Det ska även finnas namn, organisationsnummer och en adress till företaget.

  • Reklamera

    Om det är fel på varan eller tjänsten du köpt har du rätt att reklamera den. Reklamera innebär att klaga på felet. Säljaren ska få möjlighet att reparera felet på varan. Ofta får du en ny vara istället för den trasiga. När du köper en tjänst ska säljaren rätta till felet.

    Du har rätt att reklamera oavsett om du har bytesrätt eller inte. Även reavaror kan reklameras om det är fel på dem. I Sverige har du tre års reklamationsrätt.

    Kontakta säljaren och berätta vad som är fel på varan eller tjänsten så snart som möjligt efter ditt köp. Om du reklamerar inom två månader från det att du har upptäckt felet så räknas det som skälig tid. Skälig tid innebär att det är en rimlig tid.

    • Spara alltid kvittot när du köper något. Då är det lättare att få lämna tillbaka varan.
    • Reklamera skriftligen, till exempel via e-post.

    Spara en kopia på din reklamation så att du kan bevisa att du har klagat och när du har klagat till säljaren.

  • Öppet köp

    Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du inte längre vill ha varan och lämnar tillbaka den inom en viss tid.

    Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Det innebär att en del butiker kan erbjuda 30 dagars öppet köp medan andra inte erbjuder öppet köp alls.

    • Fråga alltid i butiken vilka villkor som gäller.
    • Kolla på kvittot så att det framgår hur länge du har öppet köp.
    • Spara kvittot och lämna tillbaka varan innan tiden för öppet köp har gått ut.
    • Lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den.
  • Bytesrätt

    Att ha bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du har köpt och välja en annan i stället. Du får inte pengarna tillbaka när det är bytesrätt.

    Det finns ingen lag som säger att du har bytesrätt. Bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler.

    • Fråga alltid i butiken vilka villkor som gäller.
    • Kolla på kvittot så att det framgår hur länge du har bytesrätt.
    • Spara kvittot och lämna tillbaka varan innan tiden för bytesrätt har gått ut.
    • Lämna tillbaka varan i samma skick som när du köpte den.
  • Ångerrätt

    När du handlar i en butik har du ingen rätt att ångra köpet. Du har rätt att ångra dig om du köper något på distans till exempel på internet, av en telefonförsäljare eller på postorder. Du har också rätt att ångra dig om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler. Ett avtal är något som man kommit överens om skriftligen eller muntligen.

    • Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför säljarens affärslokal.
    • Ångerfristen börjar dagen efter att du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter du ingick avtalet. Ångerfristen är den tid du har på dig att ångra ett köp. Vid telefonförsäljning har ett avtal ingåtts först efter att du har bekräftat det skriftligt. Kravet på skriftlighet omfattar skriftliga avtal både i pappersform och i elektronisk form, till exempel genom e-post eller sms.
    • Säljaren ska ge dig information om hur du ångrar köpet innan du ingår avtalet. Om säljaren inte gett dig tillräcklig information förlängs ångerfristen.
    • Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte när du köper en resa eller en specialtillverkad produkt. Säljaren behöver informera dig om att ångerrätten inte gäller dessa köp.
    • Tänk på att ångra dig skriftligen, till exempel via e-post. Spara en kopia som bevis.
    • Du behöver skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig. Du ska själv betala returfrakten om säljaren har informerat dig om det innan du ingick avtalet. Du bör kunna visa att du skickat tillbaka varan till säljaren. Spara därför ett kvitto på att du skickat varan som bevis.

Avtal

När du och en annan part är överens om något ingår ni ett avtal. Avtalet är bindande för båda parter och det innebär att båda måste göra det som de i avtalet har lovat att göra, till exempel att den ena ska leverera en vara som den andra sedan ska betala för.

När du köper något i en butik eller bokar en resa på internet ingår du ett avtal. Du måste vara 18 år för att få ingå avtal på egen hand. Det finns många former av avtal och olika regler gäller beroende på vad du avtalar om.

Du kan ingå ett avtal både muntligen och skriftligen. För vissa avtalsformer krävs det att avtalet är skriftligt för att det ska vara bindande, till exempel vid husköp.

Du behöver inte betala för något som du inte har beställt

För att ett avtal ska gälla måste du acceptera ett erbjudande eller uttryckligen beställa något. Om ett företag påstår att du har beställt något, ska företaget också kunna bevisa det.

Du behöver inte betala för något som du inte har beställt, men du behöver alltid kontakta företaget och bestrida. Bestrida innebär att du protesterar mot företagets felaktiga krav på betalning från dig.

Bestrid skriftligen, till exempel via e-post och spara en kopia på din e-post eller brev. Du är heller inte skyldig att betala returfrakt för något du inte beställt. Returfrakt är kostnaden för att skicka tillbaka en vara till säljaren. Om företaget vill ha tillbaka varorna kan du be om en returfraktsedel.

Telefonförsäljning

Det är vanligt att företag ringer för att sälja något. Det kallas telefonförsäljning.

Du kan spärra din telefon om du vill minska mängden samtal från telefonförsäljare. För att spärra din telefon kan du kontakta NIX-Telefon. Men kom ihåg att det inte stoppar all telefonförsäljning. När du registrerar ditt telefonnummer i spärrtjänsten får de flesta företag inte ringa dig i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte. Vissa företag, som till exempel de företag du är eller har varit kund hos, får ändå ringa dig. Företag är skyldiga att kontrollera om ditt telefonnummer finns med i NIX innan de ringer dig.

Abonnemang

Ett abonnemang är ett avtal där en leverantör regelbundet levererar en vara eller tjänst till en kund. Abonnemanget kan gälla för en viss tid eller tills vidare. En leverantör är en person eller ett företag som levererar en vara eller en tjänst.

Ett abonnemang kan till exempel vara ett avtal att leverera el, att ringa med en viss mobiloperatör eller att kunna se på betal-TV via kabel eller satellit.

Det är oftast leverantören som tagit fram avtalet. Avtalet brukar vara skrivet på ett sådant sätt att det kan användas i flera liknande affärssituationer. Det betyder att du som kund oftast inte kan påverka hur avtalet ser ut. Du som kund får välja att antingen acceptera avtalet för abonnemanget eller välja en annan leverantör.

Kunden kallas ofta abonnent.

Abonnemangsfälla

En abonnemangsfälla består av ett lockande erbjudande och en ofta väl dold prenumeration. På internet, och framförallt i sociala medier, är det vanligt med erbjudanden om billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer. Till exempel ett erbjudande om att delta i en marknadsundersökning och få köpa en telefon till ett ovanligt lågt pris. Det kan också vara ett provpaket på hälsokost där det verkar som att frakten är det enda du som konsument behöver betala. Abonnemangsfällor dyker också upp vid telefonförsäljning.

Hallå konsument har gjort filmer som förklarar abonnemangsfälla. Filmerna finns bara på svenska.

Du kan få kostnadsfri rådgivning om avtal, abonnemang, räkningar och skulder:

Budget och skuldrådgivning:

Du kan få hjälp och rådgivning om din ekonomi av kommunen du bor i. Alla kommuner erbjuder kostnadsfri budget- och skuldrådgivning.

Konsumentvägledning

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig om du behöver hjälp med att reklamera en vara eller tjänst. De kan också ge information om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.

Kontakta Hallå konsument när du har frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med.