Starta ditt nya liv i Sverige
Senast uppdaterad: 14/6-2021
Här får du information om vad du behöver göra och vilka myndigheter du behöver kontakta när du har fått uppehållstillstånd.
-
Anmäl flytt till Sverige
När du har flyttat till Sverige ska du vara folkbokförd här. För att bli folkbokförd måste du anmäla att du har flyttat till Sverige. Det gör du genom att besöka Skatteverkets servicekontor.
När du besöker Skatteverket för att anmäla flytt till Sverige ska du också lämna uppgifter för att folkbokföra dig. Alla i din familj som flyttar till Sverige ska vara med när ni anmäler flytt för att folkbokföra er, även barn. När Skatteverket har folkbokfört dig och din familj får ni ett brev till den adress ni anmält flytt till med era personnummer.
Innan du besöker servicekontoret kan du fylla i "Anmäl flyttning till Sverige" på Skatteverkets webbplats. Där ser du också vilka uppgifter och dokument som krävs och det kan gå lite fortare när du väl är på Skatteverkets servicekontor. Alla har tillgång till och kan använda den här e-tjänsten. När du har fyllt i anmälan är det meningen att du ska skriva ut den och ta med till servicekontoret. Om du inte har tillgång till dator finns det datorer som du kan låna på servicekontoret.
-
Folkbokföring
Alla som bor i Sverige blir folkbokförda. Där registreras uppgifter om vilka som bor i Sverige och var de bor.
När du besöker Skatteverkets servicekontor för att anmäla flytt och folkbokföra dig är det jätteviktigt att du kan lämna svar på de frågor som Skatteverket behöver svar på. Om det fattas dokument eller svar på vissa frågor kan det ta mycket längre tid att bli folkbokförd och få personnummer.
Om du lämnat rätt uppgifter till Skatteverket kan det ta cirka fyra veckor att bli folkbokförd. De ansökningar som innehåller alla uppgifter har förtur. Om det saknas uppgifter kan du få vänta mycket längre tid, kanske flera månader. Då är det också viktigt att du lämnat rätt kontaktuppgifter till Skatteverket. Du kan få vänta ännu längre om de inte kan få tag på dig för att fråga om det som du inte svarat på eller lämnat in. Därför är det viktigt att du meddelar till Skatteverket om du flyttar innan du fått svar på din flyttanmälan. Så att dina papper kommer till rätt adress.
Till Skatteverkets servicekontor behöver du ha med dig:
- Pass, om du har ett pass.
- Svenskt uppehållstillstånd
- Dokument som styrker ditt civilstånd
- Födelsebevis för dina barn om du har barn
- Din adress
-
Personnummer
När du får svar från Skatteverket att du blivit folkbokförd får du också ett personnummer. Personnumret är nödvändigt för att:
- Kunna ta emot olika ersättningar från Försäkringskassan.
- Öppna bankkonto.
- Ansöka om id-handling.
- Ansöka om e-legitimation.
- Delta i aktiviteterna i Arbetsförmedlingens etableringsprogram.
-
Id-kort
Id-kort är en förkortning av identitetskort. Du använder id-kortet för att styrka din ålder och för att legitimera dig (bevisa vem du är), till exempel när du hämtar medicin på apoteket, betalar med kort i en butik eller gör bankärenden. Du kan ansöka om id-kort på vissa av Skatteverkets servicekontor.
Innan du besöker ett servicekontor för att ansöka om id-kort, måste du:
- vara folkbokförd i Sverige,
- ha fyllt 13 år,
- betalat ansökningsavgiften på 400 kronor och kunna visa ett kvitto eller ett kontoutdrag som styrker att du har betalat,
- kunna visa vem du är (styrka din identitet). Ta med dig godkänd id-handling (t.ex. pass) eller giltigt uppehållstillstånd,
- ha dina vårdnadshavares godkännande (om du är under 18 år).
-
Skaffa bankkonto
-
E-legitimation
E-legitimation är din legitimation på nätet som visar att du är du. Du kan använda samma e-legitimation för många tjänster på internet oavsett vilken myndighet, kommun eller företag som tillhandahåller tjänsten (till exempel Arbetsförmedlingen och Skatteverket).
Du skaffar BankID och Mobilt BankID hos den bank där du är kund.
-
Kontakta Arbetsförmedlingen
Det är viktigt att du kontaktar Arbetsförmedlingen så snart som möjligt efter det att du fått beslut om uppehållstillstånd. Arbetsförmedlingen avgör om du kan delta i etableringsprogrammet.
När du besöker Arbetsförmedlingen måste du ha med dig beslutet om uppehållstillstånd som du har fått från Migrationsverket. Det första som händer är att ni gör en kartläggning så att du ska kunna få en handlingsplan som är anpassad till dig. Kartläggningen kan påbörjas innan du har blivit folkbokförd och har fått ditt personnummer men du måste ha dokument på att du fått uppehållstillstånd och du måste kunna legitimera dig. Under kartläggningen får du ersättning från Försäkringskassan.
Du måste vara folkbokförd och ha fått ditt personnummer för att kunna bli inskriven i etableringsprogrammet. Det är därför viktigt att du svarar på frågorna som Skatteverket har när du anmäler flytt till Sverige så att du kan bli folkbokförd så snabbt som möjligt.
Du måste vara inskriven i etableringsprogrammet för att kunna komma igång med aktiviteter på vägen mot jobb eller utbildning. Du har då möjlighet att ansöka om etableringsersättning hos Försäkringskassan.
Om du är ny i Sverige och deltar i etableringsprogrammet kan intensivåret vara en möjlighet för dig. Under ett år kan du i högt tempo studera eller praktisera på en arbetsplats på heltid och på fritiden. Målet är att du snabbt ska få ett jobb.
-
Ersättning från Försäkringskassan
När du har blivit inskriven i etableringsprogrammet hos Arbetsförmedlingen ansöker du om ersättning från Försäkringskassan. Du ansöker för en månad i taget i efterskott.
Försäkringskassan har gjort en film där de förklarar vad etableringsersättning är och hur du gör för att ansöka om ersättningen. Filmen finns bara på svenska.